Tuesday, January 18, 2011

Mai Utara Mai!

Uolsssss! Ahakss! Aku notice follower meningkat. Emm..I dont expect that but....bunga-bunga penghargaan mekar di hatiku kepada yang sudi singgah di sini. Danke Schoen!

Kelopak mata yang terperip-perip (kelip-kelip) sebagai tanda aku mengantuk. Setelah selesai merajuk dan makan nasi lemak sambal udang, aku terasa mata memberat..memberi isyarat untuk tidur..tapi melihatkan keadaan bilikku..terus matanya membulat! Dengan semangat melawan kemalasan, baju-baju bucuk telah kumasukkan dalam mulut mesin basuh untuk dibasuh dengan serbuk pencuci Daiaa! Dekat....dihati...hahahah adik aku cukup meyampah ngan professor rambut kaler-kaler tuh..hahaha..

So, lets talk about Penang. 17 Januari 2011, maka tercoretlah kenangan pertama kali menjejak kami di bumi Pulau Mutiara. Dalam perjalanan ke KLIA, terus terdetik....cisss, lupa bawa kamera. But, it is ok, the main point to Penang pun sebab kerja...but...arghhh!!rugiiii...

Pandangan aku tentang Penang? BEST! rata-rata orang yang aku jumpa friendly. Uncle Mun, taxi driver cum my tourist guide. Aku tak sangka yang kedatangan aku ke Penang akan disambut dengan Uncle yang cukuplah peramah. Dalam flight, dok terbayang, bolehla aku tidur dalam teksi..sebab dari airport ke Nibong Tebal about 45 mins to an hour journey. Tapi..Ramalanku tidak benar belaka..Uncle Mun tarak kasi gua tido beb. Sepanjang berada di atas jalan raya dia akan amik peluang untuk memperkenalkan Penang kepada aku. Kilang-kilang dan kawasa perindustrian di Penang bermula seawal tahun 1970an dan rata-rata dikonker (spell it right friends >conquer) oleh konglomerat dari Jerman, seperti Bosch (ala yang abg tough pegang gerudi tu) OSRAM, titik biru (BlauPunkt), dari Amerika, dan Jipun..Motorola, Intel, dll..Menurut Uncle Mun, majoriti tanah di Penang ialah paddy field, tapi setelah kedatangan kilang-kilang besar ni pembangunan mmg pesat membangun..dalm masa lebih kurang 30 tahun aku tgk developmnet dia mmg la pesat. suma ada..just name it, u ll get it..aku yang ala-alan mengantuk hanya mencelah sesekali untuk bertanya

"eh Uncle, rapid bus bila mula eh sini"

"Oh..itu more or less 2 years back.. kalau u duduk itu USM adam 4 pintu, itu suma rapid bas lalu.."

"Uncle, how long is the bridge?"soalan yang memang aku nak tau jawapannya saat kami melintasi jambatan.

Jawapan ringkas Uncle : 5 kilometer..tapi yang aku google dari wikipedia xsama dengan jawapan Uncle..google sendiri ok if u wanna know the answer.

Tambah Uncle lagi, " U look at the motorcyclist, look at how he is controlling his bike. Angin sekat jambatan ni kuat woo" aku pun toleh la kat abg moto..memang bergegar-gegar...tgk dari kibaran baju ngan seluar dia masa bawak moto memang boleh tau speed angin mmg laju..nak jugak aku rasa bukak tingkap dan jenguk kepala rasa angin kat jambatan..agak seram jugak kot eh?
The bridge


Sambil-sambil tu sempat lagi Uncle Mun suruh aku toleh belakang, tengok depan, tengok kanan dan kiri semasa di atas Jambatan..kat situ Butterworth..kat sinun Georgetown, the other side is Bukit Bendera, there is the cruise..haiyaaaaaaa...otak aku tak boleh nak digest all the info because aku 50-50 melayan mengantuk aku...tapi dalam mamai tak mamai berangan : cayang...nanti nak naik cable car...Pop! eh Uncle Mun ni tgh bercakap lagi rupenya...

Kesempatan melawat Penang juga membolehkan aku berangan sebagai Asmidar sekejap..Tapi Aliku tiada di utara bersama..dia jauh di Selatan..

Memories...
Ali:Boleh tumpang tanya?
As:boleh
Ali:Dari mana?
As:Selatan
Ali:Kemana?
As: Utara

Saya tak makan kacang..hahaha Ali Setan oh Ali Setan..


At last!!Dapat jugak tengok USM tempat ALi belajar walaupun hanya sekali lalu..hahahah

Alhamdulillah..i met the objective going to Penang, benda yang perlu disettlekan selesai..dan perjalan pulang ke Airport Penang pun very smooth...sementara menunggu flight, aku lepak di restoren fast food. Satu benda menarik, lepas makan, buang sendiri sisa makanan. Angkat sendiri tray..amalan-amalan mmg sangat sangat baik..di samping ringankan tugas pekerja restoren tu boleh nak terapkan nilai murni dan kebersihan dalam diri kita..Makan tak sepah kata orang..pandai makan pandai simpan..

Yang lagi best, masuk waktu maghrib pun ada annoucement dibuat kat airport tu beb.....Laungan Azan pun boleh dengar dengan clear..Memang Best!

In the nutshell: PUAS!

p/s: no orang putih, kasut tinggi story..unnecessary to jotted down here..
p/s p/s: tak sempat utk char kuey teow dan jeruk :(




2 comments:

  1. eni, no nasi kadar instead???

    RUGI!

    ReplyDelete
  2. no dear..takda singgah mana2 pun...time constraint as well as money constraint too..hahahaha...

    InsyaAllah, saya nak p penang lagi....pergi untuk food hunting. hehehe

    ReplyDelete