Thursday, January 13, 2011

Denting India

I sayang u, u sayang I tak?

Macam biasa, tepat 5.30 aku angkat beg sandang dan menapak mencari lif untuk balik. Hari ini lucky kerana sampai-sampai di perhentian bas, tanganku automatik melambai kepada bas berwarna biru bernombor 400. mujurlah pemandu bas nampak kelibat aku, kalau tak memang aku haru menunggu, menunggu dan menunggu lagi.

******
Kisah 1
Azie : Eh, comel la brooch awak. Bersinar-sinar. Dari Korea yang pesan kat Z hari tu kan?
Empunya brooch : A ah.. tapi Azie tau tak sebab apa cantik?
Azie : ??
Empunya brooch : Sebab ore la paka..hahahah (Sebab saya la pakai)

Kisah 2
Azie : Pakai tudung terus ke solat tadi
Empunya tudung : A ah. senang dah pin nanti sarung kan aje balik. hihi
Azie : Cantikla color awning tudung ni
Empunya tudung : Sebab?
Azie : tau dah. sebab tuan dia pakai la
Empunya tudung : hahaha..u r fast leaner.. hihi
Azie : mennyesal tanye..hahaha

*****
Dalam bas adalah masa fikiran aku selalu menerawang ke sana sini...sebab aku tak membaca jadi aku boring. kalau ada BB boleh aku snap-snap gambar. Termenungaku di tingkap bas melihat kubah Masjid Putra. Dari Masjid Putra terus tergambar Jame' Mosque di Delhi India. Terus terbayang muka Haydar. Teman dari Turki. He is a Prof cum my tourist guide..hahaha...memang aku tak perlu hire TG dari India kerana Haydar memang bagus dalam menjelaskan sedikit sebanyak sejarah monumen-monumen bersejarah di India. Daripada Lal Qila yang merupakan istana Shah Jehan yang di bina di Delhi sampaila ke setiap buildings yang ada dalam perkarangan Lal Qila. Ada masjid, ada 2 wakaf di utara dan selatan, ada tempat berhimpun para penghuni Lal Qila untuk mendengar 'Perhimpunan Pagi' Shah Jehan..sorry guys..i wanna share more with you on this, tapi catatan aku tak buat masa pergi. hanya amik gambar dan batu-batu yang menulis keterangan tentang sesuatu building tu....haila....sayangnya...

Perkarangan Red Fort di Delhi. Tiket-tiket bertaburan...phew...

Haydar di perkarangan Jame' Mosque

Kubah kecil diambil dengan camera tepong. Nak amik gambar lain camera+phone camera habis batt. =((


P/S : Neutral

No comments:

Post a Comment