Thursday, May 7, 2015

Pencen dan KWSP

Yuhooo!!

Salama'laik everyone!

Apa guna berblog kalau benda yang memberi manfaat tak dikongsi bersama kan? Kalau boleh penulisan ini dapat memberikan sesuatu dan faedah. Minggu lepas tengok teman FB dok update pasal KWSP. Kami ni dapat status sah dalam perkhidmatan jadi berlumba-lumba la nak keluarkan duit. Tapi ingat, duit yang berkumpul tu jangan la dibuat joli, mana yang ada tabung untuk melabur pergilah pump duit dalam tu kasi banyak. Payah nak menunggu duit menimbun tapi sesaat dua je kalau nak tengok dia habis. T_T

Pic Source: Google
Jadi, let's go straight to the point. Proses until keluarkan KWSP bagi penjawat awam yang dah dapat taraf SAH DALAM PERKHIDMATAN dan pilih SKIM PENCEN. Sebab ada juga sesetengah yang terus nak maintain untuk mencarum dalam KWSP. Masing-masing punya pilihan, sebab kalau bijak urus memang berlipat kali ganda pulangan yang dapat dari pilih skim pencen.

Untuk persediaan sebelum ke kaunter KWSP dokumen yang lengkap diisi seperti berikut diperlukan:
  • Borang 9J(AHL): Boleh isi online dalam i-Akaun, Log in i-Akaun, bawah tab Pengeluaran pilih Borang Web Pengeluaran Pekerja Berpencen/Pengeluran Pesara Pilihan. Kalau isi online, Akaun Bank dan lain-lain akan automatically generated dan aku tak perlu bawa pun salinan penyata/buku bank. Cuma kita perlu pilih cara $$ dikreditkan macam mana. Dah siap isi jangan tak print pulak naa.
  • Lampiran A : NOTIS AKUAN PELEPASAN CARUMAN KERAJAAN. Ini perlu dapatkan tandatangan pegawai HR
  • Salinan surat sah dalam perkhidmatan dan diberi taraf berpencen
  • Salinan surat dilantik tetap
  • Kad pengenalan jangan lupa bawa. Berurusan di kaunter tak perlu buat salinan KP dah. 
Kalau semua dah lengkap, urusan di kaunter hanyalah lebih kuran 10 minit sahaja dan tempoh 21 hari adalah KPI untuk tabungan kita dikreditkan. Terima kasih kepada Ms. Danna KWSP Kajang yang mesra. Weehuu!!

Jumlah yang kita boleh keluarkan ialah semua yang ada dalam Akaun 1 dan Akaun 2 sepanjang tempoh bekerja kontrak/swasta sebelum dilantik tetap dan Akaun 2 sahaja selepas dilantik tetap sehingga diberi taraf berpencen. Jadi, tabungan yang ada gunalah sebaik-baiknya. Aku pergi kaunter untuk print penyata dari awal kerja sebab nak tengok tabung untuk buat belanjawan. 

Adios. 

p/s: Home Sweet Home. Dan ready kita blog mengenai TAMARA pula ;p

No comments:

Post a Comment