Friday, May 22, 2015

KISAH 2: MRYT-MARA DUNGUN

Pengalaman baru. Dialek baru. Tapi aku masih mengekalkan cakap Key Ell. masih belum blend together. Tapi aku tak ada masalah nak faham dialek sebab aku asal Klate boh!!Rata-rata kawan sekelas senyap dan masih malu-malu. Tiada seorang pun yang aku kenal. Aduh...

Aku seorang masih pelik sebab masih beruniform sekolah biasa kerana masih belum sempat tempah baju coklat dan biru pengawas. Warna rasmi baju sekolah maktab. Mujurlah Cikgu Homeroom aku yang cantik nak tolong tempahkan baju. Memang cantik sangat cikgu Kemahiran Hidup seorang ni. hihihi. Jadi buat sementara aku antara rare student dengan baju putih kain biru laut. 

Kelas aku masa Tingkatan 1, 1 Bestari, seingat aku ada 5 kelas. Amanah, Bestari, Cemerlang, Dinamis, Ehsan. dan aku termasuk dalam golongan beruntung kerana kelas Bestari dan Amanah tak perlu floating. kawan-kawan dari kelas Cemerlang hingga Ehsan terpaksa la blajar ala floating sebab kelas tak cukup. Belajar kat PSP ke, kelas-kelas lain yang tengah dalam lab ke..mmm..leceh jugak sebab tak dapat simpan buku dalam kelas. hari-hari kena kelek buku. dan budak kelas Amanah dan Bestari jangan perasan pandai k. LOL!

Masa umur 13 tahun aku dah belajar hidup jauh dari keluarga. teringat saat emak hantar aku kat pintu dorm Siti Aminah kemudian tolong kemas-kemas barang sikit. Ada senior tingkatan 3 yang turut ringan tulang tolong kemas. sambil tulis nama-nama aku kat selipar, baldi, cebok..iyalah takut tertukar kan. namanya Kak Sema. ingat-ingat lupa dah mukanya. Saat emak tinggal aku ada la sikit perasaan sedih campur takut sebab hidup kat tempat orang kan. tapi memang tak menangis pun..bedmate aku tingkatan 1, Hanan, tinggi budaknya dan sangat lemah lembut. Hanan masuk 1A aku 1B. tak sekelas. 

Kelas 1 Bestari..dari hari ke hari aku sudah boleh menyesuaikan diri dan menyumbang kepada keriuhan kelas. Abdul Hakim Ikram. classmate merangkap anak kawan ayah aku juga dalam kelas yang sama, dan bila jumpa geng haruslah kami sama-sama meriuh-rendahkan kelas. Waktu dulu aku adalah lebih kepada extrovert dan becok. Mungkin terbawa-bawa sikap gila masa Darjah 6 di SKWJ. Aku dah selesa dan anggap kawan-kawan sekelas pun boleh "masuk" untuk riuh rendah. rupanya ada yang tak suka. mereka mula gelar aku kepoh macam Ayam Selebet Usop Sontorian. dan terus bagi gelaran aku Selebet. memang cari pasal. tapi satu hari aku tengok budak kelas yang bernama Faisal tak pakai cermin mata. eh pelik. Budak ni rasanya yang bagi gelaran ayam selebet kat aku. Dan hakim as a paparazzi buat annoucement:

"Mung tau ko ada spek budok tu jatuh dale lube jambe" 

Dan aku: WAKAKAKAKAKAKAKa!! haruslah gelak guling-guling khennnn

p/s: This is based on 80% true story -peace-

No comments:

Post a Comment