Friday, October 1, 2010

Raya 1431H

-Lega-
Selamat petang.

Kurasa belum terlewat untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin kepada semua. Di Malaysia musim raya akan diserikan dengan majlis rumah terbuka. Jika ramai kenalan pasti setiap hari terutama pada hujung minggu pasti ada yang menjemput ke rumah terbuka masing-masing. Pada hemat aku, musim inilah paling boleh berjimat, makan free ;p

Tidak ketinggalan di tempat aku mencari rezeki diadakan juga amalan "rumah terbuka". Setiap bahagian tidak ketinggalan untuk menjemput rakan dari bahagian lain ke jamuan masing-masing.
Natijahnya, perut aku kembung dengan juadah lemang dan rendangnya yang sangat enak. Juga tidak ketinggalan sate, kerepek-kerepek dan kuih-muih yang sedap. Amalan murni sebegini wajar diteruskan tetapi harus beringat agar tidak berlaku pembaziran.

Satu tips dari aku kalau anda menghadiri rumah terbuka:

Ambil makanan ikut kemampuan perut untuk menghadam dan hanya bagi peluang lidah untuk merasa, jgn ambil seperti orang yang "putus perut".


p/s: susu+buah-buahan?...naaaaaaaaaa. tanya dietitian akan kesannya.

1 comment:

  1. aku baru nak jadi seperti org yg 'putus perut'..
    ekekkeke

    ReplyDelete