Tuesday, October 19, 2010

Day 1, Day 2

Kali pertama.

Perjalanan yang biasa-biasa saja. Dapat lihat gumpulan awan cantik tergantung tanda Maha Hebat Sang Pencipta. Subhanallah..sungguh tidak jemu. seolah berada di kayangan. Perjalanan tanpa teman sebenarnya agak membosankan. Tetapi perjalanan dalam kelompok lebih tiga orang boleh melecehkan.

Ini pengalaman pertamaku. ini pengalaman real jadi lone ranger. Alhamdulillah. So far so good. hari ini masuk hari ketiga di negara Shahrukh Khan. Seolah bermimpi bagi peminat filem Hindi dapat menjejak kaki di sini. Terima kasih Allah. I love you. Kuatkanlah aku menghadapi alam pekerjaanku Ya Tuhan...

Apa yang aku peroleh dalam 2 hari ini:

1. Beli setin Lipton Ice Lemon Tea dengan harga Rs. 150. Meninggalkan alam uni menyebabkan otak aku agak lembab kerana pada mulanya beranggapan, " Owh, ok, it is just around RM 1.00 +" tetapi setelah aku diam dan berfikir " Hey!!! RM10 ++" Adehhhhhhhhh

2. Telefon mama tak sampai 5 minit sekitar Rs 123. But it is ok. as long as my mom know that I am ok.

3. Jejak kami di bumi Haryana. bandar yang sedang membangun. mungkin akan jadi bandar metropolitan dalam beberapa tahun lagi. dan yang paling aku suka, speed internet yang SUPERB!

4. Dengar ucapan daripada Dr. Farooq Abdullah, Minister of New and Renewable Energy. Insaf aku dgr..manusia semakin tamak sampai terlupa tanggungjawab pada alam. Jangan lupa ye, alam semulajadi ni kita pinjam daripada anak cucu kita, kalau kita tak jaga betul-betul nanti macam manala meraka nak hidup, jgn kita sedut oksigen diorang hirup karbon dah la..please people, Let's Go Green!

5. Sekuntum bunga ros. Di sini sangat kaya dengan fresh flowers

6. Semakin meningkat populasi manusia, semakin meningkat standard of livings, dan secara langsung meransang kepada pertumbuhan ekonomi yang pesat. Semua ini akan berhenti pabila sumber-sumber alam tiada, maka dengan itu, kita perlu kepada tenaga-tenaga boleh diperbaharu (renewable energy) - sumber tenaga yang FOC (solar, angin, hidro, air) cuma perlu teknologi untuk mencipta device utk memanfaatkan sepenuhnya kurniaan Ilahi yang gratis ini.
Sebenarnya sejak sekolah rendah lagi kita belajar pasal renewable energy kan. Tak gitu?

7. Foreign friends - paling friendly daripada Dominican Republic dan paling terkesan perbualan aku dgn teman dari Senegal:

Djohm : U r muslim
Aku : Yes I am. and you?
Djohm : Yes. me too. do u pray?
AKu : Yes
Djohm : u pray everyday? 5 times?
Aku : Yes.. i am. (tapi aku ni masih lemah dan lagha, kdg2 kantoi jgk-bicara hati)
Djohm : u fasting?
Aku : yes
Djohm : u can read Quran?
Aku : Yes
Djohm : u read everyday?
Aku : ( waaaaaaaaaaaaaaaa - malu sama Djohm, lebih malu sama Allah ) ermm..not everyday..how about you..
Djohm : yeah yeah.. i read everyday in the morning after pray until certain page. then i continue the next morning. when i finish read the whole Quran, then i come back at the first page.....

p/s: God knows the best for me...KeampunanMu ku harapkan ;(

2 comments:

  1. erni

    kem salam pada kawan baru tau!

    ReplyDelete
  2. eliz, wish u are here with me :)
    hari tu kite YM nk bgtau yg akan dtg ke bumi Taj Mahal ni..tp awk tgh reading novel..xmo kacau konsentrasi..hehe

    ReplyDelete