Monday, December 28, 2015

Nota

Biar kali ini aku tulis isinya, tajuk kufikir kemudian. Cita-cita untuk aktif menulis tidak berapa kesampaian kerana mungkin idak bersungguh-sungguh, atau tiada cerita menarik. Aku ini, prinsipnya tidak mahu menulis keluhan, tidak mahu menulis yang negatif, tidak mahu menulis yang boleh melemahkan jiwa pembaca. Aku mengharapkan tulisan aku dapat menceriakan pembaca, dapat menghidupkan jiwa dapat memberi semangat.

Siapa yang baca blog? Ramai yang baca FB, Insta dan blog gossip yang tak habis-habis ceritanya. Kalaulah ada satu blog yang menyerlahkan bakat para artis dari meneroko peribadi artis. Nobody is perfect. Sudah-sudah menyebarluaskan aib. Ya mungkin seseorang tu buka aib sendiri tapi janganlah kita jadi agen penyebar pula.

2015 kita sedar semakin meninggalkan kita. Tahun yang mencabar dari segi geopolitik, ekonomi dan sosial juga. Tapi, adakah kita harus berserah dengan cabaran dan biar dibawa arus, walau kesulitan apa sekalipun yang kita hadapi, wang, hubungan, kesihatan, semua itu pulanglah dan kembalilah kepada Allah, Tuhan yang Maha Esa. Setiap individu walau ditakat manapun kita, majikan, pekerja, ibu bapa, anak, guru, murid, marilah kita tingkatkan ketaqwaan. Kita kurangkan keluhan (nak kata jangan mengeluh aku kadang-kadang terbabas juga, jangan dibebani kepala otak dengan masalah, masalah itu hadir sebagi petunjuk kepada sesuatu (yang mungkin untuk perkara yang lebih baik untuk kita), fikirlah cara menyelesaikannya, satu persatu, bukan fikir jalan penyelesaian untuk semua masalah dengan sekali jalan, memang migrain sebab kita bukan superhero dalam alam khayalan, kita manusia. Bertenang, dan mohon kekuatan dari Dia.

2015 memberi makna besar dalam keluarga aku, ada suka dan ada juga perlu redha dan terus berjuang. Setiap yang terjadi semua sudah ditentukanNya, adalah yang hendak ditunjuk dan diajarkanNYa, ambil masa dan selami makna bagi semua yang terjadi. Nikmati dengan penuh rasa syukur.

Ok, nak cerita sikit tentang MR KLYESFEST baru-baru ini, apa yang aku dapat:

1) Suasana tak seramai MR masa raya - banyak vendor besar tak join
2) Dapat beli blouse ImaanBoutique, CalaQisya dan tudung-tudung cantik dari Marshmellowscarf
3) Beg Goggles aku kena toreh - kunghajooo tapi syukur semua barang selamat, semoga tangan si durjana akan sentiasa panas selagi dia tidak bertaubat dan berhenti buat kerja-kerja yang menyusahkan hidup orang lain
4) Harga taklah murah sangat, kebanyak blouse yang sangatlah biasa RM60 ke atas. Not worth it.
5) Pergilah hari terakhir
6) Kenapa aku pergi? memang aku sengaja sebab pergi dengan Jem, aku bukanlah kaki shopping, jalan-jalan melihat manusia.

Chiow.

p/s; jangan tunduk pada masalah

1 comment: