Wednesday, December 31, 2014

Diari 2014

Januari:
Permulaan tahun baharu, seharusnya dengan harapan dan doa yang menggunung untuk menjadi seorang umi. Karier masih sama di gred 41, lebih ceria lebih santai. Sibuk dan tak sabar untuk tunggu kursus panjang (honeymoon), walaupun sebenar dah lama service tapi kursus ini diperlukan untuk sah dalam perkhidmatan.

Februari : 
Whoaaa last year of 20 series. Mencecah umur 29 tahun. Dan permulaan perjalanan sebagai peserta DPA. Welcome to Kemamang!

Mac – September: 
corat-coret DPA.
Modul dalam kelas.
Modul luar: BOMBA, Polis, OBS, Strategic Engagement Program (SEP), Anak Angkat – dah lupa nama modul.
Sebelum memori terhakis aku patut buat entri tentang modul-modul ni. Kisah-kisah seram nak cerita juga tak? ;p

Oktober: 
Mula kerja balik di bangunan yang sama tetapi berlainan bahagian. Lebih berkaitan dengan latar belakang pendidikan. Semakin kugali memang terasa semakin bodoh. It is a learning process I think – hopefully. Dapat ahli keluarga baru, adik kawin.

November: 
Bulan jalan-jalan, JB-Penang-Jakarta-Terengganu. Hari minggu semua berada di luar. Natijahnya, rumah memang tak rupa rumah, rumahku syurgaku. oh ya, ulangtahun ketiga menjadi isteri. Maaf, tiada kek atau bunga. Tanggungjawab, kejujuran, keikhlasan dan kasih sayang yang dipertingkat lebih penting bukan?

Disember: 
Perasaaan yang berbaur dengan kejadian banjir di negeri kelahiran. Dikejutkan pula dengan kisah Air Asia. Langit dan bumi memberikan isyarat – perbaiki diri dan jadi orang baik wahai manusia. Minta maaf dan minta ampun pada Tuhan yang satu.

2014 banyak mengajar, banyak dugaan peribadi, dugaan dalam perhubungan, tanda untuk perbaiki hubungan dan komunikasi dengan Tuhan. Tanda untuk lebih memegang naskhah al-Quran, untuk dibaca dengan penghayatan. Masih di surah Ibrahim. Biar perlahan asal maksud faham. Bukan mengejar untuk khatam tapi untuk lebih menjadikan aku insan dan hamba Tuhan yang lebih berkualliti.


Terima kasih 2014. 

No comments:

Post a Comment