Tuesday, May 2, 2017

Sesuatu Yang Baharu

Baru ke baharu?

Kalau yang betulnya ialah baharu merujuk baju baharu, kawan baharu, kerja baharu.

Jadi aku merujuk kepada BAHARU- kerja baharu.

Masuk kerja di tempat baharu memang sesuatu yang buat jantung aku dup dap. Suasana semua pun sah-sahla lain. Kawan-kawan yang kenal pun tak ada. Tapi bukanlah menjadi satu masalah sebab selagi kita diberikan peluang, makan terokailah ia. Jangan jadi kera sumbang, cuba untuk buka minda, jadi observer/ pemerhati dulu.

Kerja baharu aku adalah sesuatu yang sangat lain dari bidang sebelumnya, tetapi, mungkin ada sesuatu Tuhan nak aku jumpa dalam bidang baharu ini, jenis-jenis manusia yang beza dari sebelum ini. Mengeluh tidak cuma cuak sedikit.

Sebenarnya banyak perkara-perkara besar yang jadi pada aku pada tahun 2017. Seharusnya nikmat-nikmat yang Tuhan kurnia ini menjadikan aku lebih dekat denganNya. Ujian yang melanda sejak akhir 2015 kini satu demi satu diganti dengan perkara-perkara yang membuatkan aku terharu betapa Tuhan itu Maha Berkuasa atas segala-galanya.

Ia manusia memang tamak. Aku juga, bukan kita mahu setakat itu ini, tapi kita mahu SEMUA. Seperti yang kawan aku cakap, "no babe, human want evertyhing!"

Exactly, memang betul, manusia mahu semua. Boleh, selagi kita punya nafsu, punya keinginan, dan kita hidup, memang kita mahu semua.

Usaha, Doa, Tawakal. Ini bukan cliche. Tapi Prinsip yang mesti dipegang dan dipraktikkan.

Berserah dan belajar redha. Redha dengan maksud yang sebenarnya.

Tempat baharu, semoga aku dapat memberikan yang terbaik. Aku mahu lebih positif, lebih terbuka dan lebih empati.

Blue Sky. PERFECT!

No comments:

Post a Comment