Wednesday, January 4, 2017

Rumah: Defect

Hallu!

Sebelum sibuk dengan kerja, kita cuba bercerita mengenai rumah. Alhamdulillah bulan November lepas dah dapat kunci rumah. Sebenarnya dah lewat dari sepatutnya Jun 2016,
tapi sebab SNP kami belum cukup 36 bulan terlepas nak merasa LAD. Hehehe. 

Mula-mula dapat kunci, mestilah excited. Rumah baru kan, ada ke orang sedih nak masuk rumah baru? Takda. 

Jadi kami yang tak ada pengalaman ni pergilah masuk rumah, common facilities masa kami masuk mula-mula masih banyak belum siap. 

Jadi untuk periksa defect rumah, seperti yang kau orang baca pengalaman-pengalaman orang lain, mesti bawa pen dan masking tape, senang nak tanda. Untuk ini, suami yang periksa satu-satu dan dekat 2 bulan kami periksa dan report pada Customer Service pemaju. 

Rumah apartment kami ada 4 blok dan setiap blok ada supervisor dari main con yang incharge. Jadi nak bagitau kat sini, mula-mula jumpa SV ni janganlah bersikap kerek. Dia bagitau kami ada owner yang terus bebel-bebel dan marah-marah dengan defect-defect yang ada majority dari common facilities (sebab contractor asal la buat hal) jadi dia pun strict aje dengan owner-owner jenis macam ni. Dengan kami, dia bagitau check dulu rumah, mana defect yang sikit-sikit terus maklum dan dia akan betulkan terus. Nak masuk dalam list report pun x apa. Tapi at least dia boleh segera betulkan. 

Alhamdulillah unit kami tak banyak isu. Ada yang jenis detail satu-satu tile mereka ketul, Ada lagi siap hire checker which will cost you around RM300-400 for 1200sqft. Bagi aku kita boleh buat sendiri, kenapa nak spending money khen? Check betul-betul setiap sudut rumah, pasang air 2 3 jam untuk make sure takda leaking mana-mana. Baik-baik dengan kontraktor tumah tu nanti diorang dengan lapang hati mereka bagi tips ;-) 

Macam rumah kami dah siap pasang heater, bila pergi lagi check untuk minggu ketiga tengok ada leaking. Selagi dalam warranty please make sure semua betul-betul ok. Zaman ekonomi mencabar ni setiap sen perlu kita beri perhatian OK!

Tanda setiap defect dengan masking tape dan nomborkan. Setiap defect tu ambil sekali gambar baru senang kontraktor nak rujuk untuk repair. Untuk ini, biasanya developer dah bagi siap-siap jadual untuk senarai defect, kami dapat dokumen-dokumen ini masa ambil kunci. 

It is not easy moving into a new house. Common understanding between spouse is a MUST. 

Permudahkanlah ya Tuhan..

No comments:

Post a Comment